Kennis & vaardigheden

De leerlingen die met BE COOL! werken profiteren op verschillende manieren.

Domeinkennis

Alle leerlingen verkrijgen kennis over de verschillende deelonderwerpen die het ontwerpen van een huis op de maan mogelijk maken. Bij het ontwikkelen van de opdrachten voor de expertgroepen wordt rekening gehouden met de kerndoelen en referentiekaders.

Kennis over onderzoekend leren

De leerlingen krijgen meer inzicht in de cyclus van onderzoekend leren. Welke stappen dienen achtereenvolgens gezet te worden?

  1. Verkennen - Wat weet ik al?
  2. Onderzoeken - Experimenteren om de onderzoeksvraag te beantwoorden
  3. Conclusies trekken - Wat is het antwoord op de onderzoeksvraag?
  4. Evalueren - Heb ik nu alle kennis verzameld om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden?
  5. Verbreden - Kan ik mijn kennis nu uitbreiden naar andere domeinen?

Belangstelling wetenschap en techniek

Door de leerlingen de tanden te laten zetten in een sociotechnisch probleem, hen de verschillende sup-problemen zelf te laten onderzoeken en uitvinden, en ze vervolgens zelf een ontwerp te laten maken voor de - in hun ogen - meest geschikte oplossing, beoogt het project de belangstelling voor wetenschap en techniek van de leerlingen te vergroten.