Differentiatie     

Binnen de BE COOL! leeromgeving is sprake van divergente differentiatie. Leerlingen krijgen thema's met opdrachten passend bij het niveau van het kind. Dit houdt in dat leerlingen, die behoren bij de bovengemiddelde groep, opdrachten krijgen met vragen die een beroep doen op een hoger denkniveau (taxonomie Bloom, www.talentstimuleren.nl). Zij gaan systematisch op zoek naar nieuwe informatie, zoeken verbanden, beoordelen de informatie en voegen deze samen tot een nieuw geheel. 

Leerlingen die tot de ondergemiddelde groep behoren krijgen opdrachten waarbij het vooral gaat om begrijpen en toepassen. De opdrachten bevatten minder open vragen en leerlingen worden meer gestuurd bij de uitvoering. 

Daarnaast wordt binnen de BE COOL! leeromgeving ook gedifferentieerd naar leerstof en tempo. De bovengemiddelde leerling verzamelt kennis over het thema Licht & Warmte. De gemiddelde leerling heeft het thema Zuurstof of Water en de ondergemiddelde leerling gaat aan de slag met het thema Voedsel. Naast de basisopdrachten bevat de BE COOL! leeromgeving een aantal extra opdrachten voor kinderen die alle basisopdrachten hebben verwerkt en nog tijd over hebben.