Passend Onderwijs Lelystad-Dronten

Passend Onderwijs Lelystad-Dronten heeft een grote inhoudelijke deskundigheid op het gebied van onderwijsinhouden in het kader van Weer Samen Naar School en Passend Onderwijs, waaronder ook het onderwijs aan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften zoals (hoog)begaafde leerlingen.

Passend Onderwijs Lelystad-Dronten werkt vanuit onderwijsbehoeften. Gekeken wordt door leerkrachten (mogelijk samen met ouders) welke instructie- en ondersteuningsbehoefte een kind heeft. Er wordt vanuit mogelijkheden en kansen gedacht. Leerlingkenmerken of -beperkingen zijn in die zin geen onderwerp.

Afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte vraagt de leerkracht zich af in een consequente denkrichting of hij/zij daaraan kan voldoen in de groep en op schoolniveau. De 1-zorgroute wordt gebruikt als instrument om het primaire proces in te richten en te versterken.

Meer informatie vindt u op www.passendonderwijslelystaddronten.nl 

 

Het Onderwijsloket

Het Onderwijsloket is bedoeld als een bovenschools ondersteuningsorgaan ten behoeve van scholen en ouders. Het Onderwijsloket is opgericht ten behoeve van het voorbereiden van arrangementen voor extra ondersteuning in het kader van Passend Onderwijs. Er wordt handelingsgericht gewerkt waarbij centraal staat welke hulp nodig is voor het kind, de leraar en/of ouders, en wie deze hulp het beste kan bieden. Hierbij staan drie ondersteuningsvragen centraal:


  • Handelingsgerichte diagnostiek; de specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind zijn onduidelijk en/of er zijn vragen omtrent het ontwikkelingsperspectief. De school en ouders hebben behoefte aan handelingsgerichte adviezen.
  • Handelingsgerichte begeleiding; de onderwijsbehoeften zijn duidelijk, maar school en ouders weten niet hoe in deze groep/school hieraan tegemoet kan worden gekomen. Het gaat hierbij om advies of het opstellen van een arrangement met (indien nodig) externe ondersteuning in de vorm van (P)AB of externe expertise.
  • Verwijzing; de school in niet in staat voldoende tegemoet te komen aan de ondersteunings- en onderwijsbehoeften van het kind. Het onderzoeken van een (tijdelijke) verwijzing naar een andere basisschool, SBO of SO (en integrale indicatiestelling in samenwerking met zorg).

 

 

 

Expertise

Binnen Passend Onderwijs Lelystad-Dronten is de inhoudelijke deskundigheid aanwezig om de verbinding te maken van schoolniveau naar bovenschoolse ondersteuning en zorg.

Passend Onderwijs Lelystad-Dronten is, toen het in naam nog WSNS Lelystad was, de initiator van het BE COOL! project.

 

Projectleden

Marga van Amerongen-Romeijn - Directeur WSNS Lelystad

Loes Reijenga - Beleidsmedewerker WSNS Lelystad

Atteke van Aar - Coördinator BE COOL! WSNS Lelystad / inhoudelijk ontwikkelaar

Mieke van Hecke - Coördinator BE COOL! WSNS Lelystad /inhoudelijk ontwikkelaar