Onderzoekend en ontwerpend leren

In het BE COOL! project wordt gebruik gemaakt van onderzoekend en ontwerpend leren. Bij onderzoekend en ontwerpend leren zoeken leerlingen zelf informatie door onderzoek te doen en gebruiken ze deze informatie om een probleem op te lossen of een ontwerp te maken.

Onderzoekend leren gaat uit van het idee dat leerlingen het lesmateriaal niet aangereikt krijgen door de leraar, maar dat ze de inhoud als het ware zelf moeten ontdekken. Het is een leerproces waarin leerlingen kenmerken van het domein moeten afleiden door actief met de lesstof om te gaan. Het idee is dat leerlingen zich oriënteren op het domein, vervolgens hypotheses genereren, dat ze daarna experimenten uitvoeren om te kijken of hun hypotheses correct zijn, en ten slotte conclusies trekken uit de gegevens die ze verzameld hebben. Door deze onderzoekscyclus te doorlopen, ontdekt de leerling zelf de concepten en variabelen die belangrijk zijn in het betreffende domein. 

Deze informatie over relevante concepten, variabelen en hun relaties kan vervolgens het uitgangspunt zijn voor het ontwerpen van een oplossing voor een probleem. Onderzoek heeft aangetoond dat deze manier van leren tot beter begrip van de leerstof leidt. Kennis wordt beter geïntegreerd en leerlingen onthouden het dus beter.

In het BE COOL! project komen de fasen van het ontwerpend leren als volgt aan de orde: