Kerndoelen

 

In het BE COOL! project wordt door de leerlingen aan de volgende kerndoelen gewerkt:

 

Kerndoel

Omschrijving

1

De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

2

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

3

De leerlingen lereninformatie te  beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

4

De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.

6

De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.

13

De leerlingen leren informatie te verwerven uit eenvoudige gesproken en geschreven Engelse teksten.

23

De leerlingen leren wiskundetaal te gebruiken.

32

De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.

37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaardewaarden en normen.

39

De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

42

De leerlingen leren onderzoek te doen aan materialen en natuurkundige verschijndelen zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.

43

De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.

44

De leerlingen leren bij producten een relatie te leggen tussen werking, vorm en materiaalgebruik.

45

De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen,  deze uit te voeren en te evalueren.

46

De leerlingen leren dat de positie van de aarde ten op zichtte van de zon seizoenen en dag en nacht veroorzaakt.

51

De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

 

 

De kerndoelen zijn over de volgende inhouden verdeeld:

Kerndoel

1

2

3

4

6

13

23

32

37

39

42

43

44

45

46

51

54

55

Introductie

x

 

x

x

x

 

 

x

 

x

 

 

 

 

 

   

Thema

x

x

 

x

x

 

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

   

Licht & Warmte

Thema

x

x

 

x

x

 

x

x

x

x

x

 

 

 

 

x

   

Zuurstof

Thema

x

x

 

x

x

 

x

x

x

x

x

 

 

x

 

x

 

 

Water

Thema

x

x

 

x

x

 

x

x

x

x

x

 

 

 

 

x

   

Voedsel

Ontwerp

x

x

x

 

x

 

 

 

x

 

 

x

x

x

x

 

x

x

De kerndoelen 1, 6, 23, 32, 51 en 55 komen aan bod door de gebruikte werkvormen.