Achtergrond

In deze leeromgeving kunnen leerlingen die uitblinken op cognitief vlak, samen met andere leerlingen, werken aan een socio-technisch probleem. Dit is een probleem waarin natuurwetenschappelijke, technische en sociaal-wetenschappelijke aspecten, verenigd zijn. Bovendien heeft het betrekking op een voor leerlingen relevant onderwerp. De leerlingen zullen zich buigen over het vraagstuk "Hoe bouw ik een huis op de maan, waarin een gezin van vier kan leven en overleven?".

Om een huis op de maan te kunnen ontwerpen moeten de leerlingen informatie verzamelen over de omstandigheden op de maan en de behoeften van de mens. In de leeromgeving zal elke leerling individueel verantwoordelijk zijn voor een deelonderwerp (differentiatie op niveau), waarna ze deze informatie zullen combineren om 'de puzzel' op te kunnen lossen (samenwerken met de jigsawmethode). 

Kenmerkende aspecten bij het werken in de leeromgeving zijn:

Bij het maken van de leeromgeving is rekening gehouden met de Kerndoelen van het Nederlandse basisonderwijs.

In het bijbehorende onderzoek is gekeken naar de effectiviteit van deze leeromgeving voor de excellente leerlingen wat betreft kennisontwikkeling en onderzoeksvaardigheden. Omdat de excellente leerlingen en de overige leerlingen met elkaar samenwerken, kunnen ze profiteren van elkaars sociale en cognitieve vaardigheden en hoeven excellente leerlingen niet apart geplaatst te worden.