Lessenserie

In het BE COOL! project is een leeromgeving ontwikkeld waarin leerlingen zich buigen over het vraagstuk: "Hoe bouw ik een huis op de maan, waarin een gezin van vier kan leven en overleven?"

Door te werken met de leeromgeving doen de leerlingen op hun eigen niveau verschillende Kennis en vaardigheden op en dat biedt een aantal Voordelen. Voor het werken met de leeromgeving is een handleiding beschikbaar ter Technische ondersteuning.

 

 

Hieronder volgt een korte beschrijving van de lessenserie van 7 weken.

Week 1 (2 uur)
Tijdens de eerste week wordt het project klassikaal geïntroduceerd en zullen de ontwerpgroepjes samengesteld worden, die worden gevormd door leerlingen van verschillende niveaus binnen de klas (of de school). In de ontwerpgroepjes oriënteren de leerlingen zich op het onderwerp.

Week 2, 3 en 4 (3x2uur)
De drie weken die volgen staan in het teken van onderzoekend leren. Elke leerling heeft een deelonderwerp gekregen waarover informatie verzameld moet worden. De leerling wordt daarbij ondersteund door de leeromgeving door middel van 'op-maat-gemaakte' opdrachten. Dit kunnen opdrachten op de computer zijn, maar dit kunnen ook opdrachten zijn die in de klas of zelfs buiten de klas uitgevoerd moeten worden. Het thema 'Licht & Warmte' is voor de groep met bovengemiddelde leerlingen. 'Zuurstof' en 'Water' zijn thema's voor de gemiddelde leerlingen en 'Voedsel' is voor de ondergemiddelde leerlingen. Het is van belang dat de leerlingen niet worden aangesproken op niveau, maar op hun expertise. In week 4 volgt de kernopdracht: de afsluitende groepsopdracht voor de expertgroepen. De leerlingen overleggen met elkaar en vatten samen wat zij over hun expertise geleerd hebben. Deze opdracht is de basis voor week 5.

Week 5 (2 uur)
Vanaf deze week werken leerlingen weer in hun eigen ontwerpgroep. Leerlingen delen hun opgedane kennis en starten met het ontwerp voor het maanhuis. Van het ontwerp wordt een (bouw)tekening gemaakt.

Week 6 (2 uur)
De leerlingen checken hun ontwerp met behulp van de opdracht 'Testen en verbeteren'. Daarna gaan ze aan de slag met het bouwen van het prototype.  

Week 7 (2 uur)
De leerlingen schrijven een ontwerp verslag waarin de informatie wordt gestructureerd en de gemaakte keuzes worden onderbouwd. In het verslag is ook ruimte voor reflectie op het eigen werk. Het project kan worden afgesloten met een gezamenlijke presentatie van alle ontwerpen.